Test: Hoeveel zelfcompassie heb jij?

Zelfcompassie betekent vriendelijk zijn voor jezelf als je het moeilijk hebt, accepteren dat fouten maken menselijk is en eigen emoties onder ogen kunnen zien. De Amerikaanse onderzoekster Kristin Neff ontwikkelde de Self-Compassion Scale (SCS) om zelfcompassie te meten. Hoe compassievol ben jij voor jezelf? Doe de test!

Geef bij iedere uitspraak aan hoe vaak jij je op deze manier opstelt. Hoe hoger het getal dat je kiest, hoe meer de uitspraak op jou van toepassing is.

1.Als ik faal in iets wat belangrijk voor me is, kan het gevoel van mislukking mij volledig beheersen.
2.Ik probeer begripvol en geduldig te zijn tegenover die aspecten van mijn persoonlijkheid die me niet bevallen.
3.Als er iets pijnlijks gebeurt, probeer ik een evenwichtige kijk op de situatie in te nemen.
4.Als ik me rot voel, heb ik het idee dat de meeste andere mensen gelukkiger zijn dan ik.
5.Ik probeer mijn tekortkomingen te zien als een gewoon onderdeel van het menselijk bestaan.
6.Als ik een moeilijke tijd doormaak, geef ik mezelf de zorg die ik nodig heb.
7.Als ik ergens door van streek ben, probeer ik mijn emoties in balans te houden.
8.Als ik faal in iets wat belangrijk voor me is, ben ik geneigd me alleen te voelen in mijn mislukking.
9.Als ik me rot voel, ben ik geneigd me te fixeren op alles wat er mis is.
10.Als ik denk dat ik tekortschiet, herinner ik mezelf eraan dat de meeste mensen dit weleens hebben.
11.Ik ben afkeurend en oordelend tegenover mijn eigen tekortkomingen.
12.Ik ben intolerant en ongeduldig tegenover die kanten van mezelf die me niet bevallen.