Wat leer je in dit college?
Een groot deel van je begeleidingstrajecten verloopt waarschijnlijk goed en efficiënt. Maar er is ook altijd een deel dat moeizamer verloopt, waarbij de begeleiding stagneert. De cliënt werkt niet lekker mee, weet het vaak beter, gaat de strijd aan, of is juist afwachtend, passief, niet in beweging te krijgen. Hoe ga je als hulpverlener om met deze ‘lastige’ cliënten? Of misschien beter gezegd: hoe verbeter je de moeizame samenwerking? In dit college leer je praktische vaardigheden waarmee je gedoe in de therapeutische relatie kunt voorkomen, en als er dan toch gedoe is, hoe je de therapeutische relatie kunt herstellen. Daarvoor is het belangrijk om te weten wat de redenen zijn waarom interacties zo ingewikkeld worden. Aandacht wordt besteed aan de voorgeschiedenis van negatieve ervaringen, grensoverschrijdingen en onveilige hechting, die de cliënt extra gevoelig maken in het contact en die van de hulpverlener extra oplettendheid vragen in de begeleiding.